Szókincskereső

Mennyire értik a gyerekek a tankönyveikben előforduló szavakat, és mi a tényleges aktív szókincsük?

A díjmentes projekt szervezője a Magyar Pedagógiai Társaság Szókincsháló szakosztálya. Célja az értő olvasás és tanulás segítése.

A szókincs fejlesztésén van a hangsúly, de ehhez kellenek a felmérésből nyert adatok.

Az alábbi két projekttel indul a tanulók szókincsének felmérése:

  1. Tankönyvi szavak ismerete - feladatlapokkal
    (nem kell hozzá számítógép!)

    Néhány bekezdésnyi tankönyvi szöveget veszünk, és az abban lévő szavak ismeretére kérdezünk rá.
    Csupán egy normál órának a felét veszi igénybe.
  2. Számítógépes feladatsorok: választás a meglevőkből vagy újak készítése és gépteremben való megoldatása a tanulókkal.

Ha az iskola jelentkezik a projektre, akkor letöltheti a szükséges anyagokat és programokat.
A technikai rész 1 órán belül megtanulható, csupán egy szövegszerkesztő (pl. Word) némi ismerete kell hozzá!

A résztvevők által elkészített feladatsorok egy interneten keresztül elérhető feladatbankba kerülnek.

A "feladatbank" szót általánosabban kell érteni. Nemcsak feladatokat, hanem a szókincs fejlesztésére alkalmas más anyagokat, tanároknak szóló módszertani útmutatókat is tartalmaz.

Próbálja ki az alábbi demonstrációs anyagot! A böngészőben válassza a futtatást, így - némi letöltési idő után - elindul a program, benne útmutatóval.

A forradalmian új technológia lényege:

A bemutatott interaktív feladatsorok elkészítéséhez csupán az alábbi dokumentumokat kellett megírni (Word-ben):

mutasdmeg-minta1 dokumentum

mutasdmeg-minta2 dokumentum

Az alábbi dokumentum a szómagyarázatok és szókincs felmérő feladatsor készítésének "oktatóanyaga".

szómagyarázat és szókincsfejlesztés minta

A szövegként megírt feladatsort feldolgozó MOVELEX Szerkesztő programot regisztráció után lehet elérni (a fenti jelentkezés gombra kell kattintani).

Amennyiben szeretne több információt kapni a projekt előrehaladásáról, iratkozzon fel a hírlevelünkre:

Név:
e-mail:

Hogyan segíti a szókincs felmérés az Önök iskolájának pedagógiai munkáját?

  • A tanárok szereznek egy "benyomást" az egyes tanulók szókincséről, amiből megállapítható, hogy kinek van különösen szüksége fejlesztésre;
  • A szókincs fejlesztése közvetlenül segíti a pedagógiai munka eredményességét;
  • Az iskolák fejlesztő munkájához jelentős segítség, hogy felhasználhatják a mások által készített fejlesztő anyagokat, illetve ötleteket;
  • Az országos statisztika alapján becsülhető, hogy várhatóan mely szavakra kell különösen odafigyelni, és órán rákérdezni, hogy értik-e a tanulók;
  • Az iskola tanulóinak szókincse összevethető a többi iskola átlagával, ami szintén segítség lehet a pedagógiai munka tervezésénél.

A rendszer garantálja az adatvédelmet: a tanulók és iskolák név nélkül szerepelnek a statisztikában, és minden iskola csak a saját eredményeit látja.


A projekt ugyan folyamatos, de a kezelhetőség érdekében szakaszokra bontjuk.

A feladatsorok beküldésének első határideje 2010. március 3!

Az addig beküldött feladatsorokat feldolgozzuk, és mindenki számára elérhetővé tesszük a honlapon.

Kapcsolódó projekt: a diákok aktív szókincsének fejlesztése és felmérése

A "Mutasd meg, hol élsz!" projekt keretében a gyerekek a lakóhelyükhöz kötődő témát dolgoznak fel, és arról érdekes, képekkel illusztrált számítógépes bemutató anyagot készítenek. Ez maga is alkalmas a szókincs fejlesztésére.

Az elkészült anyagok alapján elemezzük majd a gyerekek aktív szókincsét, és összevetjük a tankönyvekben található szókészlettel és a felmérésekkel.